неділю, 20 листопада 2022 р.

Логопедичні ігри для ознайомлення з органами артикуляційного апарату

 

    Формування правильної звуковимови - один з найголовніших напрямків мовленнєвого розвитку дитини. Тільки при повноцінній сформованості та руховій активності органів артикуляційного апарату (губязиканижньої щелепи, щік, твердого та м'якого піднебіння), достатнього рівня розвитку фонематичного сприйняття (вміння розрізняти звуки) можливо своєчасне оволодіння звуками рідної мови.

Процес розвитку артикуляційної моторики займає одне з головних місць у логопедичній роботі з формування правильної звуковимови. Він включає в себе: вироблення у дитини повноцінних рухів органів мовленнєвого апарату, формування вміння переходити від простих артикуляційних рухів до складних, які будуть використовуватися в подальшому для правильної вимови звуків.

Займаючись з дитиною розвитком та вдосконаленням артикуляційної моторики, слід використовувати різні логопедичні ігрові прийоми. Додатковим мотиваційним і контролюючим елементом повинні служити відповідні логопедичні наочні посібники, наприклад фотознімки дітей, які виконують аналогічні вправи.

Можна використовувати також різні вірші і тексти до певних артикуляційних вправ. Вони не тільки допомагають зацікавити малюка виконувати окремі рухи, а покликані також розвивати увагу в бік звукового сприйняття мовлення, почуття ритму, удосконалити мовленнєвий (фонематичний) слухзбагатити словниковий запас.

    Засвоїти ту чи іншу артикуляційну вправу допомагають дітям реальні предмети і предметні картинки, наприклад, артикуляційну вправу «чашечка», «хоботок», «грибок» тощо. Такі картинки-символи зможуть допомогти швидко зорієнтуватися і згадати потрібне положення органів артикуляції.

Перш, ніж приступити до виконання артикуляційних вправ, потрібно обов'язково ознайомити дитину з органами артикуляційного апарату. Для цього наводимо приклади декількох логопедичних ігрових завдань.

Логопедична гра «У мене є, у тебе є»

Дорослий пропонує дитині уважно розглянути в дзеркалі органи артикуляції: «У мене є зуби, - говорить він. - А в тебе?» Дитина показує свої зуби і самостійно контролює виконання завдань за допомогою дзеркала.

Логопедична гра «Зроби, як я»

Перед виконанням завдань потрібно підготувати іграшки, реальні предмети, предметні картинки, картинки-символи для позначення певних артикуляційних вправ, фотознімки дітей, які виконують вправи. Дорослий показує дитині іграшку і обігрує її: «Подивися, це - кошеня. Воно ще зовсім маленьке і не вміє пити молочко. Правильно молочко потрібно пити ось так (показує). Зараз ми навчимо кошеня пити молочко». Під час наступних занять, як тільки дитина побачить іграшку, починає самостійно виконувати вправу.

Логопедичні вправи під час ліплення і малювання

Ще більш цікавими можна зробити логопедичні заняття з розвитку артикуляційної моторики, виконуючи вправи під час ліплення та малювання, коли додатково можна розвивати і пальчикову моторику, знайомитися з кольорами, формами, просторовими поняттями. Наприклад, розминаючи пальцями пластилін, під час ліплення «млинчика», дитина практично так само робить розслабленим свій язик, як «млинець». Малюючи пензликом доріжку для мишки,можна одночасно розтягувати губи, проговорюючи: «і-і-і»; малювання дороги для машини супроводжувати вібрацією губ: «б-б-б». При цьому можна закріпити назви кольорів: чорний - машина їде по дорозі, коричневий - по землі, жовтий - по піску, зелений - по траві.

Логопедичні вправи зі штампами

Дуже подобається малюкам друкувати штампами (їх можна купити, а можна виготовити самостійно з картоплі або моркви), супроводжуючи процес артикуляційними вправами. Наприклад, штампуючи підкову, дитина може клацати язиком, чергуючи клацання зі звуконаслідуванням «цок-цок-цок». Або клацати язичком, присмоктуючи його до піднебіння і різко відриваючи (артикуляційна вправа для язика «Коник»).

Саморобний логопедичний посібник

Також можна виготовити саморобний логопедичний посібник: по картонному листку з певним пейзажем (луг, сільський двір) на ниточці рухається певний персонаж, який запрошує малюка виконати певну вправу. Наприклад, по двору «ходить» індик, а дитина разом з ним промовляє, виставивши язичок між зубами: «бл-бл-бл» (артикуляційна вправа по підготовці до вимови звука [л]).

Займаючись з дитиною в домашніх умовах, батькам слід пам'ятати, що лише регулярне виконання вищевказаних рекомендацій і логопедичних вправ допоможе дитині подолати труднощі і підготує артикуляційний апарат для правильної, впевненої вимови звуків рідної мови.

Немає коментарів:

Дописати коментар