субота, 17 грудня 2022 р.

Заняття 2. Логопедичні ігри та вправи для збагачення словникового запасу дитини

 


Логопедична вправа «Словник прикметників»

Для з’ясування наявності у словнику дитини прикмет­ників, а також для збагачення прикметникового словника, запропонуйте їй завдання, розраховані на вміння на­зивати ознаки предметів.

Які на смак ці продукти?

  • Цурок, сіль, лимон, цибуля (кислий, солодкий, солоний, гіркий).

Якого кольору ці продукти?

  • Лимон, апельсин, огірок, помідор, слива, кавун.

Які основні риси характеру у цих тварин?

  • собака (вірна, надійна);
  • лисиця (хитра, винахідлива);
  • заєць (полохливий);
  • ведмідь (неспішний, вайлуватий).

Предмет який?

  • Запропонуйте дитині назвати якомога більше ознак кож­ного з перелічених нижче предметів, враховуючи характерні для них ознаки: величину, форму, колір, масу, смак, запах, темпера­туру, матеріал, приналежність.
  • Лимон, кавун, кішка, заєць, лисиця, стіл, стрічка.
  • Наприклад, яблуко – червоне, велике, кругле, солодке, смачне, пахуче; пальто – шерстяне, м'яке, тепле, в’язане, бабусине тощо.

Що буває?

  • Назвати якомога більше предметів, які мають певні ознаки. Наприклад, що буває довгим? (Нитка, стрічка, мо­тузок, пасок, хвіст, волосся, дорога, річка).
  • Що буває круглим?
  • Що буває високим?
  • Що буває жовтим?
  • Що буває холодним?
  • Що буває солодким?
  • Що буває дерев’яним?
  • Що буває глибоким?

Логопедична вправа «Словник прислівників»

Для з’ясування запасу прислівників, а також збагачення її мовлення прислівниками, поговоріть з нею про пори року, погоду, розташуван­ня предметів у просторі, поведінку різних тварин,  ставлячи при цьому питання: як? де? коли?

  • Наприклад: Як буває на вулиці влітку? (Сонячно, жарко). Як буває на вулиці, коли дощить? (Волого, пасмурно). Як біжить хлопчик? (Швидко). Де лежить іграшка? (Ліворуч) Коли відлітають птахи? (Восени).
  • Як сказати про поведінку тварин?
  • Заєць оглядається... (полохливо).
  • Лисиця крадеться... (обережно).
  • Ведмідь ходить... (незграбно).
  • Лев дивиться... (поважно).
  • Слон іде... (величаво).
  • Черепаха повзе... (поволі).
  • Миша біжить... (швидко).
  • Соловей співає… (дзвінко).
  • Ворона каркає... (голосно).
  • Дятел стукає... (глухо).

Приклади відповідей дитини з використанням прислівників.

  • Дитина відповідає на запитання коли? (про пори року, частини доби, явища): вчора, сьогодні, завтра, післязавтра, вранці, ввечері, вдень, вночі, навесні, влітку, взимку, восени, давно, недавно, незабаром, рано, пізно.
  • Дитина відповідає на запитання як? (про погодні умови): жарко, холодно, тепло, прохолодно, хмарно, сонячно, темно, мокро, волого, сухо.
  • Дитина відповідає на запитання як? (про настрій лю­дей): весело, смішно, радісно, спокійно, бадьоро, жваво, сумно, понуро, тужливо.
  • Дитина відповідає на запитання де? (про розташування предметів у просторі): справа, зліва, прямо, високо (вгорі), низько (внизу), далеко (вдалині), близько (поблизу).
  • Дитина відповідає на запитання куди? (про напрямок руху): вгору, вниз, вперед, назад, вбік, праворуч, ліворуч, вправо, вліво, вище, нижче, вбік.

Немає коментарів:

Дописати коментар